Ondernemen en twijfel
“Weet je Tjapko, als ik naar jouw werk kijk mis ik een beetje die ‘signature style’. Snap je?Is jouw werk echt onderscheidend? Anders dan al die andere fotografen? Je moet gaan fotograferen zoals jij wilt en op een manier die bij jou past. Dan trek je die klanten die speciaal voor jouw stijl kiezen.”
Twijfel
Jeetje…ben ik al zo’n dertig jaar in het vak bezig en word ik toch nog of alweer aan het twijfelen gebracht. Doe ik het wel goed? Is mijn werk wel goed genoeg? Trek ik nu wel mijn ideale klanten aan? Zal ik het over een andere boeg gooien?
Ik weet zo goed als zeker dat ik niet de enige ben met dit soort twijfels. Zeker bij creatieve ondernemers zal dit herkenbaar zijn. Het kan echt geen kwaad, sterker nog, het is best goed om af en toe kritisch naar jezelf en naar het werk wat je maakt te kijken. Maar laat de twijfel niet toeslaan. Dat kost enorm veel tijd, energie en blokkeert voor een deel jouw creativiteit.
Doe wat met de feedback als je vindt dat deze terecht is of leg het naast je neer en ga verder.
Klinkt simpel he. Was het voor mij niet echt. Het heeft mij wel even bezig gehouden en het waren de zeer positieve reviews van mijn klanten en een goede sessie met mijn business coach die mij gesterkt hebben in de overtuiging dat ik wel degelijk een eigen stijl heb en dat mijn manier van werken een bepaalde groep mensen aantrekt die ik graag als klant help.
Mijn kracht
Weet je wat mijn kracht is? Ik kan jouw verhaal vertalen naar een krachtig en passend beeldverhaal. Ik stel de juiste vragen. Kan goed luisteren en jou ook echt horen. Ik heb een goed ontwikkeld inlevingsvermogen en ben hoog sensitief.
Ik krijg de mensen die het meest onzeker zijn voor een camera mooi, goed en vol zelfvertrouwen in beeld. Zoals ze zijn, met de juiste uitstraling die hun ideale klant aanspreekt. Want dat is het doel. Die krachtige foto of verhalende video moet de doorslag geven bij het binnenhalen van die ideale klant.
Klopt jouw verhaal niet, matcht jouw visuele presentatie niet bij wie jij echt bent? Dan zul je nooit die klanten aantrekken die jij wilt en die bij jou horen. Gemiste kans dus! Ik ben eigenlijk heel erg blij met mijn manier van werken. En belangrijker nog; mijn klanten zijn dat ook. Het meeste van wat ik hierboven heb genoemd komt van mijn klanten. Dus ik zal niet veel veranderen. Wel blijven groeien en verbeteren in mijn vak. Dat houdt nooit op. Het gaat mij vooral om een blije klant die haar of zijn doelen kan bereiken met behulp van mijn werk.
Zoals deze klant:
“Hoi Tjapko,
… moest even naar woorden zoeken en heb ze eigenlijk nog steeds niet gevonden. Wat een mooi eindresultaat! Beide zijn we bij het zien van de video tot tranen toe ontroert. We wisten allang dat we met il Berretto én de ‘Oude Dame’ goud in handen hebben maar als je het dan een keer van de andere kant ziet… prachtig. En over de foto’s eigenlijk hetzelfde verhaal. Diep onder de indruk.”